Człowiek Najlepsza Inwestycja

 

Projekt „ Z MATEMATYKĄ W PLECAKU DO GWIAZD” jest realizowany w ramach programu „Równać szanse” od stycznia do czerwca 2008r.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom młodzieży oraz starając się realizować podstawowe zadania szkoły, nasi nauczyciele sięgają po różne metody pracy z uczniami.
W roku szkolnym 2007/2008 po raz pierwszy przystąpiliśmy do programu „Równać Szanse”, którego twórcą jest Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności, a administratorem Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży.
Celem projektu była popularyzacja nauk matematycznych i przyrodniczych, przy jednoczesnym rozwijaniu zainteresowań i osobistych pasji młodzieży. Projekt realizowała 30 osobowa grupa uczniów pod opieką nauczycieli: Wioletty Konkol, Agnieszki Krupy i Krzysztofa Jagielskiego.
Zintegrowane działania projektowe opierały się na atrakcyjnych i innowacyjnych programowo zajęciach pozalekcyjnych, odchodzących od standardowego modelu kształcenia.
W ramach realizowanego projektu odbyły się dwa wyjazdy edukacyjne: do Gdyni (Gdyńskie Centrum Innowacji – Centrum Nauki „EXPERYMENT”) oraz do Torunia (Planetarium i Orbitarium).
W czasie godzin spędzonych w „EXPERYMENCIE”, Planetarium i Orbitarium młodzież łącząc naukę
z zabawą atrakcyjnie spędziła czas. Nauka przez zabawę i doświadczenie łączyła w sobie ciekawość otaczającego świata, co znalazło później odzwierciedlenie w cotygodniowych zajęciach o charakterze odkrywczo – badawczym. Uczniowie samodzielnie poszukiwali kolejne doświadczenia, wyjaśniające prawa fizyki, chemii itp., dosyć trudne dla młodzieży w przekazie teoretycznym.
Rajdy piesze, „kulig bez śniegu”, lekcje jazdy konnej, udział w akcji liczenia zwierzyny leśnej w Nadleśnictwie Kwidzyn to kolejne atrakcje przygotowane dla młodzieży
Uczniowie mieli również okazję uczestniczyć w nietypowej lekcji. Przeprowadziliśmy ją poza granicami Sztumu, w godzinach wieczorno – nocnych, dnia 16 maja 2008r. Za pomocą profesjonalnego sprzętu (teleskop, ruchome mapy nieba), zakupionego z dotacji fundacji, mogliśmy obserwować ciała niebieskie oraz rozpoznawać położenie charakterystycznych obiektów i gwiazdozbiorów.
            Podczas realizacji działań projektowych uczniowie mieli okazję spotkać ciekawych ludzi – myśliwych, strażaków, właścicieli i pracowników gospodarstwa agroturystycznego, poznać charakter ich pracy oraz zainteresowania.

 

Ogólna ocena wybranych uczestników dotycząca przebiegu projektu:

 „Nie jestem w projekcie od samego początku. Nie byłam na wycieczce w Gdyni, ale widziałam zdjęcia na gazetce szkolnej i bardzo chciałam w tym wszystkim uczestniczyć. Zaczęłam chodzić w czwartki na zajęcia, które wyglądały zupełnie inaczej niż zwykłe lekcje. Było głośno i każdy coś robił! Pamiętam, jak pani przyniosła surowe jajko w miękkiej skorupce, ale było dziwne! Po powrocie do domu też takie zrobiłam!”

„Jestem uczennicą klasy I i do projektu zapisałam się razem z koleżanką z klasy. Na początku starałyśmy się trzymać razem i razem pracować, ale potem nie miało to już znaczenia. Poznałyśmy bliżej inne osoby, a jeszcze fajniej było, gdy jeździliśmy na wycieczki. Super było w Gdyni ! Chciałabym kiedyś jeszcze tam pojechać.”

„Pierwszy raz brałam udział w projekcie i bardzo się z tego cieszę. Zajęcia, na których byłam prawie co tydzień były bardzo fajne, ale najfajniejsze były wycieczki. W przyszłym roku też chcę uczestniczyć w takim projekcie.”

„Do projektu zgłosiłam się od razu i od początku chciałam przygotowywać prezentację
z projektu. Zawsze to lubiłam. Potem zgłosiłam się do przygotowania makiety z naszego rajdu do stadniny koni, Najpierw chciałam ją robić razem z koleżanką z klasy, ale potem dołączyły się jeszcze trzy koleżanki, a połączenie naszych pomysłów dało fajny wynik.
Ciekawie było też na wycieczkach. W Toruniu w Planetarium już kiedyś byłam, ale teraz też było ciekawie.”

„Moje pierwsze skojarzenie z tym projektem to wycieczka do leśniczówki. Tam spotkaliśmy myśliwych, podzieliliśmy się na grupy i poszliśmy głęboko w las, liczyć zwierzęta. Mieliśmy stać pojedynczo i liczyć przebiegające zwierzęta. Bałam się i dlatego razem z inną koleżanką podeszłyśmy do jednego z myśliwych. A potem śmiałyśmy się z tego, bo zwierząt nie było aż tak dużo, i nie biegły obok nas - a my myślałyśmy, że tak będzie. A potem to już trudno powiedzieć, co było ciekawsze – wycieczki, spotkanie ze strażakiem, czy zrobiony przeze mnie kalejdoskop. O, i jeszcze lekcja z panem od geografii, w nocy, na Zajezierzu. Było super!”

„Cały projekt był super! Razem z kolegami z klasy często wykonywaliśmy rzeczy razem. Szukaliśmy ciekawych stron www o astronomii, razem zrobiliśmy peryskop. Na lekcji
w nocy, najszybciej nauczyliśmy się korzystać z teleskopu. Szkoda tylko, że nie mieliśmy dodatkowej nakładki, o której mówił pan od geografii, bo wtedy moglibyśmy zrobić wyraźne zdjęcia księżyca i tych gwiazd, które obserwowaliśmy.”