Wymiana międzynarodowa młodzieży

WYMIANA POLSKO-NIEMIECKA

10 października w poniedziałek spotkaliśmy się na dworcu PKP w Malborku. Celem naszej podróży był Ośrodek Spotkań Młodzieży Golm w wiosce Kamminke koło Świnoujścia. Grupa liczyła 15 osób i 2 opiekunów. Około godziny 19.00 trafiliśmy do ośrodka. Wszyscy zostaliśmy przydzieleni do pokoi. Godzinę później udaliśmy się na wspólną kolację. Po posiłku poznaliśmy grupę niemiecką, która była bardzo miła i otwarta na nowe znajomości. Następnego dnia we wtorek po śniadaniu odbyły się zajęcia integracyjne prowadzone przez pracowników ośrodka. Jednym z tematów poruszonym na spotkaniu była II Wojna Światowa i jej ofiary. Wtorkowy wieczór rozpoczął się ogniskiem, gdzie wszyscy rozmawialiśmy na różne tematy, śmieliśmy się i jedliśmy kiełbaski. Po kolacji jedna z koleżanek zaproponowała zabawę w chowanego. Na początku bawiła się tylko grupa polska, lecz po chwili dołączyła do nas grupa niemiecka, która zobaczyła jak dobrze się bawimy. Po zabawie zmęczeni, ale zadowoleni poszliśmy jeszcze na koncert zorganizowany przez wychowawczynię niemiecką- panią Bruni. W środę odwiedziliśmy muzeum historyczno- techniczne w Peenemunde. Po zwiedzaniu spacerowaliśmy wspólnie promenadą i plażą, dokumentując te piękne chwile na fotografiach. Wróciliśmy do ośrodka na kolację. W czwartek rano wyruszyliśmy wspólnie rowerami do Świnoujścia. Tam przygotowane były dla nas zadania specjalne. Mieliśmy odnaleźć zabytki miasta i wypisać najważniejsze informacje o nich. W piątek po śniadaniu, wszyscy zaczeliśmy się pakować, bo nadszedł ostatni dzień naszej wycieczki. Gdy już przygotowani wyszliśmy na podwórko, nadszedł czas rozstania. Bardzo polubiliśmy grupę niemieckich uczniów i trudno było się z nimi rozstać. Po pożegnaniu, każda z grup udała się do pociągów, które zawiozły nas z powrotem do naszych domów. Wymiana polsko-niemiecka szkół jest bardzo ważna. Dzięki takim spotkaniom mamy okazję poznać bliżej kulturę i zwyczaje naszych sąsiadów, uczymy się języka, mając z nim ”żywy” kontakt. Wymiana ta pozwoliła nam uwierzyć we własne umiejętności i pokonać bariery językowe, a to wpłynęło na szybkie zintegrowanie grup. Wszystkim nam podróż ta pozostanie na długo w pamięci, szkoda tylko, że tak szybko się skończyła.

Więcej fotek w galerii

*******************************************************************************************************************************************

5 czerwca 2009 r. gościliśmy w naszej szkole z krótką wizytą grupę młodzieży z Litwy wraz z ich opiekunami. Rówieśnicy od kilku dni poznający uroki Powiśla, przygotowali dla nas piękny mini koncert. Przed zgromadzoną w sali gimnastycznej publicznością zaprezentowali swoje muzyczne talenty, wykonując utwory na akordeonach i cymbałach. Gimnazjaliści bardzo żywo reagowali na grę niezwykle uzdolnionych kolegów zza wschodniej granicy. Domagali się bisów. Niestety grupa z Litwy jeszcze tego samego dnia miała w planach zwiedzanie zamku w Malborku. Efektem tej sympatycznej wizyty będzie prawdopodobnie współpraca między szkołami ze Sztumu i z rodzinnego miasta młodych artystów.
„Na gorąco zajęliśmy się szukaniem odpowiedniego projektu wymiany kulturowej młodzieży. Mam nadzieję, że uda nam się pozyskać środki finansowe na wyjazd gimnazjalistów na Litwę i ich rewizytę w Sztumie” – zapowiada pani dyrektor Aldona Ruszkowska.

Zanim doszło do wyjazdu na Ukrainę, a potem rewizyty przyjaciół z Simferopola, nasza szkoła przystąpiła do konkursu na projekt, który organizowała Fundacja Współpracy Polsko-Ukraińskiej PAUCI. Znaleźliśmy się wśród 15 nagrodzonych w Polsce szkół i otrzymaliśmy środki finansowe na zorganizowanie pobytu rówieśników z Ukrainy w Polsce.

Od 18 do 25 października Gimnazjum nr 1 gościło u siebie z rewizytą piętnastoosobową grupę młodzieży z Symferopola – stolicy Autonomicznej Republiki Krymu. Uczniowie sztumskiego gimnazjum wraz z rówieśnikami z Ukrainy wspólnie realizowali projekt edukacyjny. W czasie pobytu młodzież zwiedzała nasze miasto i poznawała zabytki Sztumu i najbliższej okolicy (zamek w Malborku), uczestniczyła w zajęciach sportowo – rekreacyjnych (rozgrywki na hali widowiskowo-sportowej, aqua park w Sopocie, jazda konna) oraz pracowała nad zadaniami projektowymi. W formie warsztatów odbyły się zajęcia filmowe pod gasłem Foto Story, stworzono również multimedialne „Albumy przyjaźni”. Na zajęciach muzycznych młodzież śpiewała i polskie piosenki akompaniując sobie na instrumentach, a podczas warsztatów kulinarnych przygotowywała typowo polskie potrawy.
Ostatniego dnia pobytu Burmistrz Miasta i Gminy Sztum zaprosił do siebie gości z Ukrainy z oficjalną wizytą. Podczas tego spotkania zapoznano młodzież i jej opiekunów z historią oraz planami rozwoju Sztumu i okolic. Ponadto Leszek Tabor wręczył uczniom i nauczycielkom biorącym udział w wymianie upominki. Dyrektor Gimnazjum nr 9 z Symferopola, Tatiana Kowal, podziękowała za serdeczne przyjęcie na Ziemi Sztumskiej oraz wyraziła przekonanie, iż kontakty nawiązane miedzy dwoma szkołami i miastami zaowocują już na wiosnę kolejną wymianą młodzieży.
24 X, w piątek, odbył się w Gimnazjum nr 1 koncert „Barwy przyjaźni”, który podsumowywał pracę nad projektem. Rodzice uczniów biorących udział w wymianie przygotowali pożegnalną kolację, a młodzież dokonała prezentacji swych dokonań. Tuż przed odjazdem goście z Krymu mieli okazję zwiedzić warszawskie Stare Miasto i zakupić pamiątki.

„Projekt „RAZEM – wymiana młodzieży” jest realizowany przez Fundację Współpracy Polsko-Ukraińskiej PAUCI dzięki wsparciu finansowemu programu polskiej pomocy zagranicznej Ministerstwa Spraw